Laatste volle dag Palumeu

16 maart 2018 - Tapanahoni, Suriname

Vanochtend met 7 van de groep plus gids Roy een echte, avontuurlijke tocht door de jungle gemaakt. Soms nauwelijks een pad zodat Roy zich echt een weg moest banen met zijn hakmes. En af en toe moesten we ons evenwicht bewarend over een paar takken balanceren (met een klein beetje hulp van Roy) of zakten onze voeten even weg in de blubber. Wat we als waarschuwing mee hadden gekregen bij eerdere jungletochten was "liever vallen dan je ergens aan vast grijpen", want akelige stekels of boomboa's. Maar vallen is ook niet leuk en de reflex is toch om je aan iets vast te klampen. Niks akeligs gebeurd. Wel mooie dingen gezien, zoals de uitgebloeide bloem van de abrasus (soort ficus), een aantal ara's, een vogelspinnetje (geen foto's) en een prachtig kreekje. Na de lunch heb ik - in m'n uppie (wat ik best wel een prestatie vind) - in de rivier gezwommen. En toen zijn we met z'n tweeën gaan kano'en op de rivier. Wat een schitterend tafereel! 's avonds nog een boottocht in het donker gemaakt, Arnold ging niet mee. Eén slang gezien en toen begon het te druppelen en binnen een paar seconden was dat een echte tropische regenbui. Dus was ik binnen een paar seconden doorweekt. Wat lastig was omdat we morgen vertrekken en het niet meer droogt. Maar morgen weer naar ons hotel in Paramaribo waar schone droge kleren zijn. Dat is namelijk steeds onze uitvalsbasis. En morgen ook weer wifi. Wordt vervolgd.