Palumeu dag 3

15 maart 2018 - Tapanahoni, Suriname

Vanochtend na het ontbijt een lange boottocht over de Tapanahoni-rivier. Dat is een brede rivier met aan weerszijden een groener dan groen bos, zeer gevarieerd, laag, hoog, allerlei soorten bomen waarin allerlei soorten vogels en apen huizen.de gidsen op de boot spotten die ogenblikkelijk. Wij moeten ingespannen turen, met of zonder verrekijker en zien ze dan nog niet altijd. Vandaag gieren gezien, toekans, papagaaien, reigers, brulapen. Het klinkt indrukwekkend en dat is het ook wel maar je ziet ze nogal van een afstand (hoog of laag maar snel overvliegend, of in dichtbebladerde bomen). Jammer is ook dat de motor van de korjaal nogal lawaaiig is en stinkt (2-takt). Dat verstoort de natuur nogal maar elektrische "fluister"boten zijn hier nog ver weg. Na een tocht van bijna 1,5 uur (ondanks de kussentjes heb je dan echt een houten kont) in 2 boten kwamen we bij stroomversnellingen/watervalletjes waar we niet zomaar langs konden (onderweg passeerden we regelmatig dat soort stroomversnellinkjes maar met enig laveren lukte dat altijd wel). We moesten dus uit de boten, op een plek waar je - op rotsen - kon staan, wachten. Een boot bleef liggen, de ander werd over de rotsen gemanoeuvreerd door onze gidsen. Met die boot werden wij en de lunchspullen in drie etappes naar de kant gebracht. De andere boot bleef boven de watervalletjes liggen. Hoop dat deze beschrijving overkomt. Eenmaal aan land kregen we een welkomstdrankje, een plak cake en de gelegenheid ons jungle-wandeltenue aan te trekken en gingen we in 2 groepen, ieder met een gids, het bos in, op zoek naar dieren. De "oogst" viel een tikje tegen: kikkers (op de foto een bladkikker die er ook uitziet als een blad), een piepklein padje, een paar miljoenpoten, een termietennest (hoog in de boom om veilig te zijn voor miereneters), een bijennest, een salamander. Ondertussen hadden de andere gidsen een voortreffelijke lunch klaargemaakt: cassavewortel, salade en gebarbecued vlees (in Nederland eet ik vrijwel geen vlees, hier volop, zo lekker allemaal en niet afkomstig uit de bio-industrie). Alle eten is hier in Palumeu inbegrepen, lekker makkelijk. Daarna werden we met die ene boot in 2 etappes weer naar de watervalletjes gebracht waar we hebben gezeten in de "branding" (foto kan ik helaas niet meesturen, staat op het fototoestel). Een soort natuurlijke jacuzzi, heerlijk. Toen weer terug naar de oever, beetje drogen. En toen opnieuw die operatie met de boot: eerst wij en onze spullen naar de ritsen boven de watervalletjes. Toen de boot naar boven trekken (daar waren ca 7 mannen mee doende) en toen konden we weer met die boot en de boot die er was blijven liggen terug naar ons "resort". Toen was het alweer ongeveer tijd om te gaan eten. Massala- of saffraanrijst met kouseband en heerlijk varkensvlees en komkommersalade. En pompelmoes toe. We eten hier 2x per dag warm. En zo lekker. Ik denk dat ik wel wat molliger thuiskom. Vanavond weer even regen. Dat gaat perfect: tot nog toe regent het (op 1x na) alleen als we binnen zijn. Morgen nog een hele dag hier. Dus wordt vervolgd.