Pingpe aan de Surinamerivier

12 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

We kwamen hier vrijdag aan na een dsg reizen. Eerst met een luxe-busje/grote auto waarmee we om 8 uur bij ons hotel in Paramaribo werden opgehaald. Onderweg pikten we Ad en Jim op, een stel van onze leeftijd. Om een uur of 1 waren we in Atjoni waar de boot, een lange korjaal op ons wachtte. Dat is een boot, gemaakt uit een boom van een bepaald soort hout. Op een hele speciale manier. Dat leg ik thuis wel uit. Alleen duurde het wel 1,5 uur eer we vertrokken. Omdat de bootsman nog van alles moest doen, o.a. passagiers ronselen. Want anders was de tocht niet rendabel. Dat lukte. O.a. met een jong stel dat onderweg belde naar locatie bij haltes om te informeren waar plek was. Zo kun je dus ook hier reizen, het tegendeel van zoals wij het hier doen. En ergens onderweg stapten ze uit en betaalden ze de bootsman. Die achterin de boot zat en dus gaven wevan voor naar achteren het geld door. Na bijna 4 uur varen, weliswaar op kussentjes, maar toch redelijk "basic". Zeg maar houten kont bij aankomst in Pingpe. Dat bleek een idyllische plek aan de rivier met houten huisjes met bedden met klamboe, toilet en douche (koud water) en een klein balkonnetje. Helaas wij (naar later bleek) het kleinste huisje en ook niet aan de rivier. Maar verder prima hier, prachtig zo aan de rivier. Er wordt heerlijk gekookt, en we doen van alles. Ik stuur even geen foto's omdat we hier geen wifi hebben en de slechts 250 MB's voor een week van de internetbundel als sneeuw voor de zon verdwijnen (om een niet erg toepasselijke uitdrukking te gebruiken). In een van de bomen zit een luiaard, in een andere een vogelspin (beide bewegen nauwelijks, alhoewel onze gids hier hem later naar beneden lokte, 'm op z'n hand en arm lopend aan ons liet zien, tamelijk griezelig, en 'm toen ergens buiten weer uitzette, ook een niet erg geruststellende gedachte). De dingen die we hebben gedaan hier sinds we hier zijn:
- een junglewandeling, onze derde inmiddels. Geweldig die jungle, een enorme variatie aan bomen, planten en dieren (vooral vogels die we horen, een enkele salamander, mieren);
- een Marrondorpje (Marrons zijn afstammelingen van weggelopen slaven) bekeken; heel interessant hoe de inrichting van het bestuur van de dorpen is, het geloof als dat nog inheems is (er zijn ook christelijke dorpen).
- bezoek aan een medische post en een basisschool (daar heb ik speciaal voor Renée en John foto's van gemaakt, volgen later als ik weer wifi heb).
- zwemmen bij een stroomversnelling/ watervalletjes: heel spectaculair.
- bij avond in het donker kaaimannen spotten. We hebben er eentje gezien maar toen we te dichtbij kwamen, gleed hij snel het water in. Wel heel heel spectaculair waren de sterren. Zo in het pikkedonker de hemel bezaaid met sterren, zo mooi heb ik het nog nooit gezien.
- vandaag gaan we met Ad en Jim met een binnenlandse vlucht naar Palumeu, een Indianendorpje verder het binnenland in.

Dat is het even voor nu. Ben benieuwd hoeveel MB's dit kost. En anders schaf ik gewoon weer zo'n internetbundel aan. Want ik wil wel in contact met jullie blijven de konende 4 dagen. Liefs, Josje

1. Renée Rövekamp:
    12 maart 2018
    Jeetje, het lijkt wel een avonturenroman! Ik had mij niet gerealiseerd dat jullie zo'n bijzondere vakantie zouden krijgen!
    Fijn en leuk om weer even bij te zijn!
  2. Sanne rövekamp:
    13 maart 2018
    ik had gisteren al een reactie geschreven. Heb jij die niet ontvangen

IK GAD GISTEREN AL EEN REACTIE GESCHREVEN, hEB JIJ DIE NIET ONTVVANGEN?